sobota, 23 maja 2015

Imieninowe Bezy (z musem rabarbarowym i gorzką czekoladą)

              Beza jest ciastkiem kontrowersyjnym. Jedni je kochają, inni nienawidzą. Ja jestem gdzieś po środku, choć jestem wybredna. Bo beza, przede wszystkim musi być dobra: leciutka, napowietrzona, krucha. Po drugie, potrzebuje dobrych dodatków, które odpowiednio przełamią jej słodycz. Żeby beza robiła wrażenie, trzeba złapać odpowiedni balans smakowy. Nie przekonują mnie tak modne ostatnio budyniowe kremy waniliowe czy słodkie owoce jak brzoskwinie i ananasy.Nie, beza potrzebuje kwaskowego kremu i czekolady bez grama cukru. Spróbujcie sami! 

Bezy imieninowe


Składniki na bezy:


  • 9 małych lub 8 dużych białek,
  • 1/2 kg cukru kryształu,
  • 1 łyżka octu,
  • szczypta soli,


Wykonanie:

                 Ciepłe białka (w sensie wyjęte z lodówki na kilka godzin przed rozpoczęciem pieczenia) ubiłam na sztywno z dodatkiem soli. Cały czas dalej ubijając wlałam łyżkę octu, a następnie stopniowo (co 15-20 s) wsypywałam po 1 łyżce cukru. 

                  Gotową masę nałożyłam do szprycy cukierniczej i wyciskałam ciastka w kształcie eklerek na blachę pokrytą papierem do pieczenia. Piekłam ok. godziny w 100 stopniach z termoobiegiem. Wystudziłam.

Krem Rabarbarowy


Składniki:


  • 1 kg rabarbaru,
  • 3/4 szklanki cukru,
  • 2 opakowania kiślu truskawkowego bez cukru,
  • 100 g masła,
  • 2 łyżki wody,


Wykonanie: 

           Do garnka wlałam 2 łyżki wody, wkroiłam do niej rabarbar (nie ma potrzeby obierania), dodałam szczyptę soli i cukier, smażyłam na małym ogniu ok. 30-40 minut, aż rabarbar całkowicie się rozpadł, pod koniec mieszając z proszkiem kiślowym. Wystudziłam. 

            Masło rozmiksowałam na puch i po 1 łyżce dodawałam do niej rabarbarową pulpę. Zimne bezy rozkrawałam i wypełniałam rabarbarowym kremem. Pamiętajcie, żeby robić to na świeżo, tuż przed podaniem. Po kilku godzinach beza, niestety, może nieco rozmoknąć i stracić swoją smakowitą kruchość. 

Gorzka Polewa Czekoladowa


Składniki:


  • 1 łyżka masła,
  • 1 łyżka twardej margaryny,
  • 1 łyżka smalcu,
  • 3 łyżki dobrego, ciemnego, kakao


Wykonanie:

              Wszystkie składniki włożyłam do garnuszka i mieszając podgrzewałam do całkowitego rozpuszczenia. To nie jest pomyłka: W tej polewie nie występuje cukier i dlatego właśnie wyjątkowo dobrze komponuje się z bezami. Wystudzoną, ale jeszcze płynną polewą ozdobiłam ciastka.

Podobne:
Kawowa Beza z Malinami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz