sobota, 21 listopada 2015

Gruszecznik Tymiankowo-Kokosowy Aromatyzowany Wanilią

                 Pomysł na to ciasto powstał drogą wielu doświadczeń i skojarzeń. Przede wszystkim koniecznie chciałam jakoś wykorzystać ostatnie gruszki. Czułam też powinność przygotowania jesiennej szarlotki i jednocześnie byłam nią już odrobię ... znudzona. Kruche ciasto, jabłka i cynamon. Każdej jesieni to samo. A ja chciałam coś troszkę inaczej. 

                 Czy uwierzycie, że w moim domu nigdy albo nigdy nie pieczono takiej typowej szarlotki? Upiekłam ją po raz pierwszy dopiero już "na swoim". Serio. Moja Mama nie jest fanką kruchego ciasta, piekła więc zawsze półkruche na proszku, a żeby go nie rozmoczyć zamiast surowych dodawała do niego jabłka zesmażone na mus. I nigdy nie dodawała cynamonu, bo inaczej mój Tata nawet by tego ciasta nie ruszył. Efektu nigdy nie nazywała szarlotką. W naszym domu to był jabłecznik. I w ten sposób, nie chcąc szargać zarezerwowanej dla ciasta z jabłkami nazwy "szarlotka" wymyśliłam ... Gruszecznik. Na kruchym cieście. I z kokosową kruszonką, którą zrobiłam kiedyś przypadkiem z braku mąki do zwykłego ciasta z borówkami. A ponieważ pokochałam aromat przypraw ... cynamon do gruszek nie pasuje. Za to gruszki bez imbiru, no, nie istnieją. A z wanilią komponują się jeszcze lepiej. Tymianek dodałam w natchnieniu, przypomniawszy sobie gruszki w occie i okazało się to fantastycznym posunięciem. Jego aromat cudownie przełamuje gruszkową słodycz nadając ciastu nieco koniakową szlachetność. 

Gruszecznik Tymiankowo-Kokosowy Aromatyzowany Wanilią




Składniki na ciasto (spód):


  • 100 g mąki pszennej typ 450,
  • 50 g pełnoziarnistej mąki orkiszowej,
  • 1 budyń waniliowy (proszek),
  • 50 g mąki ziemniaczanej,
  • 50 g cukru pudru, 
  • 150 g zimnego masła,
  • 1 jajko


Składniki na mus gruszkowy:


  • 1,5 kg twardych, zielonych gruszek,
  • 1,5 kg miękkich, słodkich, żółtych gruszek,
  • 2 łyżki syropu waniliowego, 
  • 50 g brązowego cukru,
  • 1/2 łyżeczki sproszkowanego imbiru,
  • 1/2 łyżeczki suszonego tymianku,


Składniki na kokosową kruszonkę:


  • 1 cukier waniliowy,
  • 150 g zimnego masła,
  • 100 g mąki pszennej typ 450,
  • 100 g wiórków kokosowych,
  • 50 g cukru kryształu,


Wykonanie:

                  Masło, cukier, mąki i proszek budyniowy posiekałam nożem do powstania kruszonki, następnie dodałam jajko i szybko, czubkami palców wyrobiłam kruche ciasto. Uformowałam z niego kulę, zawinęłam w folię i włożyłam do lodówki. 

                 Obrałam miękkie gruszki, wycięłam gniazda nasienne, pokroiłam w kosteczkę, wrzuciłam do garnka z 2 łyżkami wody, zasypałam cukrem, imbirem i tymiankiem i postawiłam na maleńkim ogniu. Gdy gruszki zmiękły i wygotował się z nich sok (trwa to około 2 godzin), domieszałam do nich kostkę z twardych gruszek, dolałam syrop waniliowy i gotowałam jeszcze kwadrans. Wystudziłam. 

                  Masło wyrobiłam z mąką, cukrem i wiórkami kokosowymi na kruszonkę i schowałam do lodówki.  Kulę zimnego ciasta rozwałkowałam na prostokąt i wyłożyłam nim natłuszczoną i wysypaną bułką tartą blachę formując rant. Ponakłuwałam widelcem i wstawiłam do lodówki jeszcze na 30 minut. W tym czasie rozgrzałam piekarnik do 180 stopni z termoobiegiem. Ciasto przykryłam papierem, obciążyłam suchą cieciorką i piekłam 20 minut. Następnie na gorącym spodzie rozprowadziłam mus gruszkowy i posypałam kruszonką. Ponownie włożyłam do piekarnika na kolejne 20 minut. 

Podobne:
Imbirowe Ciasto z Gruszkami


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz