czwartek, 23 lipca 2015

Serowa Rolada z Jagodami

                   Widzę, że bardzo posmakowały Wam Kasiowe Jagodzianki :). Mnie też. I wciąż nie mogę nazachwycać się tegorocznymi jagodami. No to idąc za ciosem ... rolada często przeraża. A tymczasem jest to ciasto naprawdę banalne. Tym razem, zachęcona efektem różowego sernika, również postanowiłam poeksperymentować z kolorami i upiekłam dwukolorowy biszkopt. A w środku? Oczywiście jagody. I waniliowy serek. Naprawdę proste, nieoczekiwanie szybkie i chyba dość efektowne. No dobra, mogłam jakoś lepiej sfotografować. Ale to trudne, gdy wszystkie domowe łapy wyciągają się do ciasta i cały czas przeszkadzają w pracy z aparatem ... :)




Serowa Rolada z Jagodami



Składniki na biszkopt: 


  • 5 jajek
  • 1/2 szklanki mąki
  • 1 łyżka kartoflanki (obie mąki powinny dawać 3/4 szklanki)
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • + 1 łyżka mąki,
  • + 2 łyżki dobrego, ciemnego kakao,


Wykonanie biszkoptu:

                            Nie trzeba rozdzielać żółtek od białek. Wbiłam je do miski w całości, wsypałam cukier i ubiłam mikserem. Długo. Mają zamienić się w sztywną, białą pianę. Zwykle trwa to około 20 minut. I nie wolno oszukiwać. To właśnie jajeczna piana jest najważniejszym elementem tego ciasta. Nie jestem przesądna, majtam mikserem we wszystkie strony i nie ubijam go ręcznie. Za to z doświadczenia wiem, że ważne, żeby jajka nie były wyjęte prosto z lodówki, bo im zimniejsze, tym dłużej będą się ubijać. A piana powinna być naprawdę sztywna prawie jak na bezy.  

                               Obie mąki zmieszałam z proszkiem i rozdzieliłam ją sobie na 3 porcje. Pojedynczo, bardzo delikatnie wsypuję te porcyjki do piany jajecznej. Mieszałamm delikatnie, drewnianą łyżką, wolno zagarniając ciasto od dna. Bardzo ważne, żeby dokładnie rozmieszać miedzy palcami grudki mąki, przy czym piana jajeczna nie może opaść. Na koniec, dalej ostrożnie mieszając dolewam jeszcze 4-5 łyżek ciepłej wody.  


                                 Gotowe ciasto podzieliłam na 2 części. Do jednej wmieszałam jeszcze jedną łyżkę mąki, a do drugiej kakao. Dużą blachę, taką płaską, która zajmuje cały piekarnik wyłożyłam gazetą (naprawdę spisuje się lepiej niż papier do pieczenia) i łyżką wylewałam na nią naprzemiennie biały i czarny pasek ciasta, ukośnie zaczynając od rogu. Gdy cała blacha została przykryta przy użyciu noża delikatnie wykonywałam nacięcia tak, by ciemne cisto tworzyło ażurowe gałązki na białym odwrotnie (powiedzmy że nacinałam je pod katem prostym). 

                                Wstawiłam do zimnego piekarnika i piekłam 20 minut w 180 stopniach bez termoobiegu. Natychmiast wyjęłam z piekarnika i takie bardo gorące wyłożyłam na stół gazetą do góry. Pędzlem zanurzonym w zimnej wodzie obficie zmoczyłam gazetę i zdjęłam je z ciasta, które szybko zwinęłam w roladę (da się to zrobić bez łamania tylko dopóki biszkopt jest gorący). Zawinęłam w lnianą ściereczkę i odstawiłam do wystudzenia. 

Składniki na krem:


  • 1 kg serka waniliowego (wiaderkowego na sernik),
  • 1 l jagód,
  • 2 łyżki żelatyny,
  • 1/2 szklanki mocno ciepłej, ale już nie gotującej się wody,


Wykonanie:

                       Żelatynę zalałam wodą, rozmieszałam i odstawiłam aż nieco się schłodziła i zaczęła lekko gęstnieć. Wtedy cienkim strumieniem wlałam do rozcieranego w mikserze sera. Na koniec łopatką kuchenną zmieszałam z jagodami. 

                       Gotowy krem rozprowadziłam na rozwiniętym, wystudzonym biszkopcie i szybko ponownie go zrolowałam. Wstawiłam na noc do lodówki. 


Podobne:
Jagodowy Sernik z Białą Czekoladą

4 komentarze: