niedziela, 8 lutego 2015

Razowo-Kukurydziane Tortille Elizy (przepis podstawowy + farsz I: z kurczakiem)

                    Tortille związane są z kuchnią meksykańską, która wykorzystuje je głownie do burrito (rulonik z dużą ilością farszu) lub quesillady czyli dwóch płaskich placków przełożonych farszem jak kanapka i pokrojonych na trójkątne kanapki. Mają znacznie niższą hydrację niż nasze naleśniki, przez co są bardziej kruche i mniej elastyczne. Mogą być przygotowane z mąki pszennej lub kukurydzianej. Zrobione jednak w całości z bezglutenowej maki kukurydzianej będą się łamać, elastyczność zapewnia im gluten, a jej zachowanie i tak wymaga specjalnego traktowania. Dlatego robię je z mieszanki mąki kukurydzianej i pszennej razowej. 

                     Oprócz tradycyjnego użycia często stosowane są również jako tzw. "cienkie ciasto" do falafela czy kebabu. Są absolutnie wegańskie (w składzie mają tylko mąkę, sól i olej) i smaży się je na suchej patelni, bez tłuszczu. Myślę, że jest kilkadziesiąt przepisów na farsz i sama nadziewam je na kilka sposobów. Dziś zacznę od wersji niewegańskiej, w której jadłam je po raz pierwszy, wtedy jeszcze kupne. U Elizy właśnie. 

Tortille 

(porcja na 8 placków)



Składniki:


  • 2 szklanki mąki pszennej razowej,
  • 1/2 szklanki mąki kukurydzianej,
  • 3 łyżki oleju,
  • niecała szklanka wrzątku,
  • 1/2 łyżeczki soli


Wykonanie:

                  Do mąki wmieszałam sól i olej, wlałam pół szklanki wrzątku i spróbowałam wyrobić ciasto. Jeżeli nie zaparzyła się cała mąka i nie dała sie wrobić, stopniowo dolewałam jeszcze po trochu wody. Zwykle trzeba to po prostu wyczuć - 1/2 szklanki to zbyt mało a cała szklanka zbyt dużo. Właściwa ilość znajduje się gdzieś pomiędzy i sporo zależy od mąki, np. od jej wilgotności. Z gotowego ciasta uformowałam kulę i odłożyłam na około godzinę, żeby mąka dobrze wchłonęła wodę. Ważne, by nakryć ciasto ściereczką. 

                  Po tym czasie podzieliłam kulę na 8 części i każdą z nich rozwałkowałam na placek o średnicy trochę mniejszej niż moja patelnia (używam takiej z powłoką ceramiczną). Gotowe placki smażę na dobrze rozgrzanej patelni. Tutaj również ważne jest wyczucie. Tortille smażą się krótko. Właściwie są gotowe gdy tylko pojawiają się na nich pierwsze zrumienienia, co nie powinno trwać dłużej niż ok. 1 minuty z każdej strony. Wart o tym pamiętać, bo większość z nas, przyzwyczajona do naleśników oczekuje, że ściemnieją i znacząco je przesmaża, co sprawia, że ciężko je zwijać. 

                 Gotowe tortille przekładamy na talerz i przykrywamy wilgotną ściereczką, by zapobiec skruszeniu. 

Farsz Elizy


Składniki:


  • 1 mieszanka chrupkich sałat,
  • 300 g pomidorków koktajlowych,
  • 1 świeży ogórek,
  • 1 podwójna pierś z kurczaka, 
  • 1 łyżka oleju rzepakowego,
  • 1 czerwona papryka,
  • sól, pieprz, oregano, granulowany czosnek i słodka papryka,
  • 2 łyżki gęstego jogurtu naturalnego,
  • 2 łyżki jogomajo,


Wykonanie:

              Pierś z kurczaka pokroiłam na kostkę o boku  ok. 2 cm, oprószyłam solą, pieprzem, papryką, oregano i smażyłam ok. 3-5 minut na rozgrzanym oleju. Niezbyt długo - Ci, którzy zwykle uważają, że pierś z kurczaka to suche mięso, po prostu je przesmażają. Chodzi tylko o to, by mięso przestało być różowe w środku. 
            
              Ogórka obrałam i pokroiłam w półplasterki, paprykę w słupki, a pomidorki poprzekrawałam na połówki. Wszystkie warzywa wymieszałam z sałatą i ciepłym kurczakiem oraz sosem z majonezu i jogurtu. W razie potrzeby można doprawić pieprzem i solą. Gotowy farsz zawijałam w tortille. 

Podobne:
Placuszki Gryczane

         

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz