sobota, 27 września 2014

Do Góry Nogami

Prawdziwe, amerykańskie "Upside-Down Cake" po raz pierwszy zobaczyłam w "Desperate Houswives". Niestety przepis na nie był tam jedną z najpilniej strzeżonych tajemnic. Dość długo szukałam więc prawdziwego przepisu na odwrócone ciasto. Nie takie, w którym wystarczy wrzucić owoce na spód tortownicy. Prawdziwą tajemnicę stanowiła dla mnie polewa, która nadawała owocom wygląd zamrożonego kryształu. Tym razem upiekłam je w wersji z brzoskwiniami, ale najpiękniej wygląda z nieco ciemniejszymi owocami, np. śliwkami. Uwaga! Dzięki tej polewie ciasto jest ekstremalnie słodkie. 


Maślankowe Ciasto Do Góry Nogami



Składniki na polewę:

100 g masła,
2 łyżki ciemnego miodu, np. spadziowego,
2 łyżki ciemnego rumu,
1 szklanka brązowego cukru,
1/2 łyżeczki soli,
4 duże brzoskwinie

Wykonanie:

Wszystkie składniki należy dość długo miksować do uzyskania idealnie gładkiej masy. Bardzo ważne jest też przygotowanie tortownicy (średnica 26 cm), powinna być wyłożona dodatkowo jeszcze natłuszczonym papierem do pieczenia. I dopiero na papierze rozprowadziłam cieniutką warstwę polewy. 
Na masie ułożyłam ozdobny wzór z cząstek owoców (podzieliłam je wcześniej na dość grube plasterki, powiedzmy, że na ósemki, góra szesnastki). 



Składniki na ciasto:

1 szklanka maślanki,
(ja ostatnio nałogowo używam do wypieków maślanek smakowych, np. o smaku pieczonego z cynamonem jabłka),
3 jajka,
3/4 szklanki cukru,
2 1/2 szklanki mąki,
1/2 szklanki oleju,
2 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia,

Wykonanie:

To jest jedno z najprostszych ciast. Wystarczy po prostu zmiksować wszystkie składniki wrzucając je do miski w dowolnej kolejności, a gotowe ciasto wylałam do tortownicy z owocami. Piekłam 50 minut w temperaturze 160 stopni z termoobiegiem. 



UWAGA!!! W tym cieście najistotniejszy jest moment, w którym należy wyjąć je z formy. Ciasto ma być lekko ciepłe. Dokładnie tak. Z gorącego polewa spłynie, zimna pozostanie w formie, a ie na owocach. 

S m a c z n e g o !

Inny pomysł na brzoskwinie lub morele:


2 komentarze:

  1. Widziałam jak Gabi piekła odwrócone ciacho :D Twoje wygląda wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, wygląda wspaniale, aż nabrałam na takie apetytu :)

    OdpowiedzUsuń