poniedziałek, 22 grudnia 2014

Uniwersalny Rzeszowiak czyli świąteczne 3w1

                   Wielokrotnie słyszałam, że Święta są takie pracochłonne, a po Świętach i tak wszyscy umierają z przejedzenia. Zawsze myślałam wtedy, że może rzeczywiście przydałoby się takie jedno ciasto, które będzie łączyło w sobie wszystkie świąteczne smaki, choćby dla tych, którzy świętują w mniejszym gronie. I bardzo się ucieszyłam, gdy udało mi się taki przepis znaleźć. Jest nim właśnie Rzeszowiak czyli tradycyjny seromak z dodatkiem warstwy migdałowej. Dodatkowo ciekawy sposób złożenia sprawia, że ciasto naprawdę ładnie wygląda. Przetestowane na współpracownikach zebrało naprawdę bardzo dobre recenzje. 


Rzeszowiak



Składniki na kruche ciasto:

150 g mąki pszennej,
100 g mąki ziemniaczanej,
150 g masła,
80 g cukru,
2 żółtka,
4 łyżki śmietany 18%,
1 łyżeczka proszku do pieczenia,
szczypta soli,

Wykonanie kruchego ciasta:

               Żółtka utarłam z cukrem na kogel-mogel. Zmieszane z proszkiem mąki posiekałam z masłem na kruszonkę, dodałam sól, utarte żółtka, śmietanę i zagniotłam elastyczne ciasto. Uformowałam z niego kulę, zawinęłam w folię spożywczą i wstawiłam na godzinę do lodówki. 


Składniki na warstwę migdałową:

350 g płatków migdałowych,
1/5 szklanki cukru,
1 łyżka masła,
1/2 szklanki mleka,
2 białka,
szczypta soli,

Wykonanie warstwy migdałowej:

               Zagotowałam mleko z masłem i cukrem, wrzuciłam do niego płatki migdałowe, porządnie wymieszałam i odstawiłam do wystudzenia. 

                Całkiem schłodzone migdały zmieszałam z pianą ubitą z 2 białek z dodatkiem soli. 

Dodatkowo: 850 g masy makowej z tego przepisu

Złożenie ciasta:

             Kruche ciasto delikatnie rozwałkowałam i wyłożyłam nim spód natłuszczonej i wysypanej bułką tartą blachy. Na cieście ukośnie układałam paski masy makowej i migdałowej. 




Składniki na warstwę serową:

1 kg białego sera sernikowego 
(odsączonego przez noc na ściereczce),
200 g masła,
6 jajek,
300 g cukru pudru,
skórka otarta z 1 cytryny,
2 budynie śmietankowe w proszku,
2 łyżki mąki pszennej

Wykonanie masy serowej:

                Masło utarłam na krem z cukrem pudrem, a gdy zrobiło się puszyste pojedynczo, nadal miksując, dodawałam żółtka, a następnie łyżkami zmielony i odsączony ser, na końcu mąkę i proszek budyniowy. 
                  Wyłączyłam mikser i łyżką zmieszałam masę serową z ubitą na sztywno pianą z 6 białek. Gotową masę sernikową wylałam na mak i migdały. 

                   Piekłam 90 minut w 160 stopniach z termoobiegiem, a później trzymałam w zamkniętym piekarniku do całkowitego ostygnięcia. 

Podobne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz