czwartek, 8 stycznia 2015

Karnawałowe Szaleństwo cz.5: Ciasteczka Wyciskane

                 Po prostu herbatniki. Nieduże, bardzo kruche, idealne do pochrupywania podczas babskich ploteczek przy dobrej herbacie. Przepis absolutnie podstawowy, choć ma wiele wariacji. Te ciasteczka wychodzą fantastycznie również z dodatkiem twardego dżemu lub w wersjach czekoladowej, orzechowej, kokosowej i migdałowej. 

                Mają też inną cudowną zaletę. Mimo, że zdecydowanie należą  do ciast kruchych, nie wymagają wyrabiania. Wszystko zrobił za mnie mikser. Absolutnie niebrudzące, doskonale sprawdzą się jako wypełniacz na każdej, większej i mniejszej imprezie. Na tegoroczne święta, ozdobione zielonym lukrem udawały u nas choinki. Do wyciskania użyłam specjalnej ciastkownicy z wymiennymi końcówkami, ale zwykły rękaw cukierniczy lub szpryca do kremu nadadzą się równie dobrze.



Ciasteczka Wyciskane




Składniki:

450 g mąki (pół na pół pszennej i ziemniaczanej)*,
250 g masła,
175 g cukru,,
1 jajko,
szczypta soli,
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia,



Wykonanie:

             Masło zmiksowałam z cukrem na puszysty krem i miksowałam dalej dodając jajko, a następnie zmniejszyłam obroty miksera i wsypałam mieszankę sypkich składników (mąki, sól, proszek, ew. dodatki smakowe), krótko przemieszałam. 

              Nałożyłam masę do ciastkownicy i wyciskałam ciasteczka na ułożony na blasze papier do pieczenia. Piekłam w 160 stopniach z termoobiegiem, 7-12 minut zależnie od wielości. Trzeba uważać, bo ciastka po osiągnięciu właściwego stopnia zrumienienia szybko się palą. 

*w wersjach smakowych 100 g mąki można zastąpić mielonymi orzechami, migdałami lub wiórkami kokosowymi (175 g mąki pszennej, 175 g mąki ziemniaczanej, 100 g wiórków, orzechów lub migdałów)
** inną wersją smakową jest odsypanie 2 łyżek mąki ziemniaczanej i zastąpienie jej kawą, kakao lub budyniami smakowymi
*** do gotowego ciasta można też wmieszać rodzynki, żurawinę, skórkę pomarańczową, kawałki czekolady, orzechów lub migdałów. W takim wypadku trzeba jednak użyć grubej końcówki rękawa lub wykładać ciastka na blachę łyżeczką. 
**** moja ulubiona wersja smakowa: 175 g mąki pszennej, 175 g mąki ziemniaczanej, 100 g wiórków kokosowych, 1 tabliczka drobno posiekanej czekolady, ok. 100 g żurawiny). 

Podobne:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz